X
تبلیغات
ضیافت

ضیافت
عشق دردانه و من غواص و دريا ميكده ،سر فرو بردم در اينجا تا كجا سر بركنم

معناي صلوات بر پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم چيست؟ صلوات بر پيامبر و آل او چه فايده اي دارد؟ آن ها كه به مقامات والا رسيده اند و احتياج به صلوات امثال ما ندارند.
پاسخ:
معناي صلوات بر آن حضرت اين است كه: خدايا! رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما. وقتي رحمت بر حضرت نازل شد به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر بخواهد خيري به ديگران برسد بايد به عنوان رحمت خاصه، نخست بر حضرت نازل شود و سپس به ديگران برسد.
حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: دعا يا حاجت خود را محفوف (در برگرفته و پيچيده) به صلوات بر رسول خدا كنيد؛ زيرا صلوات بر حضرت، دعايي مستجاب است و چون به همراه صلوات حاجت خود را خواسته ايد، خداي سبحان چنين نيست كه يكي از دو حاجت را برآورد و ديگري را رد كند.(1) .
امام سجادعليه السلام در صحيفه سجاديه، روش دعا كردن و حاجت خواستن را به ما مي آموزد؛ در بسياري از فقرات ادعيه آن حضرت، صلوات به چشم مي خورد، هر مطلبي را كه از خدا مي خواهد قبل يا بعدش صلوات است، چون خدا در پرتو صلوات، دعاي همراه آن را نيز مستجاب مي كند.صلواتي را كه خدا و فرشتگان بر پيامبر مي فرستند بر مؤمنان نيز مي فرستند! مؤمن، به جايي مي رسد كه خداي سبحان و فرشتگان بر او صلوات مي فرستند! در سوره احزاب هر دو مسئله بازگو شده است، يعني هم صلوات خدا و ملائكه بر پيامبر و هم صلوات خدا و فرشتگان بر مؤمنان.صلوات خدا، كه صفت فعل اوست همان نوراني كردن است، قول خدا همان فعل خداست، وقتي توفيقي نصيب انسان شد كه در فضاي دلش تاريكي احساس نكرد بلكه نورانيتي ديد، معلوم مي شود صلوات الهي و فرشتگان نصيب او شده است.
خداي متعال در تجليل از پيامبر مي فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ...»(2)؛ وقتي خدا بخواهد بر پيامبر عظيم الشأن صلوات بفرستد همه فرشتگان را همراه خود ذكر مي كند، مثل اين كه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري مي شود و شخصيتي بخواهد از او به نحو احسن تجليل كند با همه دوستان و آشنايانش به ديدار او مي روند.
ليكن خداي متعال در تجليل از مؤمنان و صلوات بر آنان، مي فرمايد: «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً»(21)؛ يعني خدا و فرشتگان، جدا جدا بر مؤمنان درود مي فرستند. تفاوت ديگر در اين است كه درباره پيامبر نفرمود كه ما بر او صلوات مي فرستيم تا او را از ظلمت ها خارج و به نور برسانيم؛ زيرا او خود نور است و مصداق كامل «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ».(3)
ولي درباره مؤمنان مي فرمايد: خداوند بر شما درود مي فرستد و فرشتگان نيز، تا شما را از ظلمت ها به نور خارج كنند؛ معلوم مي شود صلوات خدا يعني نوراني كردن و اگر اين فيض قطع شود و خداوند بر كسي درود نفرستد در ظلمت خواهد ماند.
ما بايد خود را با اين معيار بسنجيم كه اگر توفيق اطاعت و انجام تكاليف شرعي نصيب ما شد و از احكام و آداب عبادات كم و بيش به حكمت آن ها ره يافتيم، بدانيم كه صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است وگرنه لغزش داشتيم و گرفتار گناه شده ايم. وقتي مؤمن از اين راه، نوراني شد هم راه خود را مي بيند و هم مي تواند راهبر باشد وبه ديگران راه را نشان دهد.
علي عليه السلام مي فرمايد: «لَيْسَ فِي الْبَرْقِ الْخاطِفِ مُسْتَمْتَعٌ لِمَنْ يَخُوضُ فِي الظَّلْمَة»(23) مسافري كه در شب تاريك ره گم كرده، براي او رعد و برقِ لحظه اي، مفيد نخواهد بود، او با يك لحظه برق آسماني راهي به جايي نمي برد. انسان دنيازده هم مانند گرفتاري است كه در تاريكي فرو رفته باشد؛ براي چنين شخصي اگر گاهي نوري در دلش جهيد و خاموش شد چندان مفيد نيست.ذيل آيه «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»(4)؛
روايتي شريف از معصوم عليهم السلام نقل شده كه فرمود: «بَلْ قُلُوُببنا اَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ»؛ دلهاي ما ظرف اراده خداست(5)، خداي سبحان اگر بخواهد در جهان، كار مشخصي انجام دهد با اراده انجام مي دهد و اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجودي ممكن و مَظْهَر، ظهور مي كند، آن مَظْهَرْ، قلب معصوم اولياي الهي است.لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي قدس سره مي فرمودند: معناي صلوات بر محمد و آل محمدعليهم السلام اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست كه از آنان به ما برسد، اگر بخواهد رحمتي ببارد ابتدا بر اين خاندان مي بارد و سپس به ديگران مي رسد لذا طلب رحمت كردن مستلزم اجابت دعا است.
مرحوم سيد حيدر آملي اين سخن بلند را نقل مي كند و به محقق طوسي هم منسوب است كه درباره حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) گفته مي شود: «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَري وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتتِ الْأَرْضُ وَ السَّماء»(6) به يمن وجود امام عصر(عجل اللّه فرجه الشريف) جهانيان روزي مي خورند و به پاس وجود آن حضرت آسمان و زمين برجاست. پس همه بركات از اين خانواده به سايرين مي رسد.(7)
۱) نهج البلاغه، حكمت 361
2) سوره احزاب(33): آيه 56. .
3) سوره احزاب(33): آيه 43. .
4) سوره انعام(6): آيه 122. .
5) نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 20، ص 435، ملحقات حكمت 165
6) سوره انسان(76): آيه 30. .
7) بحار، ج 25، ص 336

عطر صلوات
مرحوم آيت الله آخوند همداني فرمودند: فردي بود كه پيش ما مي آمد، يك وقتي آمد ديدم بوي خوشي از او استشمام مي كنم، بوي عطري كه من تا آن وقت چيزي به آن معطري نبوييده بودم. به او گفتم: عطر خوبي استعمال كرده اي، گفت: من عطر نزده ام، گفتم: بيا ببينم جريان تو چيست؟
گفت شبي نبي خاتم صلي الله عليه وآله وسلم را در خواب ديدم همراه با عده اي كه در خدمت حضرت بودند. حضرت فرمود: كدام يك از شما بيشتر بر من درود و صلوات فرستاده ايد؟ من كه دائم الصلوات بودم، خواستم بگويم و خود را معرفي كنم. ولي احتياط كردم، گفتم: شايد از اين افراد كسي باشد كه بيش از من صلوات فرستاده باشد. مرتبه دوم نبي خاتم فرموده خود را تكرار كردند. باز همان شبهه براي من پيش آمد.
براي سومين بار حضرت سخن خود را تكرار كردند. من در پاسخ گفتم: خودتان بفرماييد. حضرت فرمودند: بيا جلو! نزديك حضرت رفتم، لب هاي مرا بوسيد. از آن وقت اين بوي خوش در من هست. مرحوم آيت الله آخوند فرمود: هر وقت او پيش من مي آمد آن بوي خوش را استشمام مي كردم و بالاتر اين كه با در زدن او مي گويم در را باز كنيد! فلاني است. چون با در زدن او بوي خوشي را استشمام مي كنم.( حسين حيدري كاشاني: سيري در آفاق، ص 309)

 

حديث روز : امام علی (ع) :هرکه زیاد به کاری دست بزند به آن معروف می شود کسی که شوخی اش زیاد گشت سبک میگردد و هرکه خنده اش فراوان شد هیبت و وقارش از بین میرود . روضه کافی جلد 1 صفحه 30

[ جمعه سی ام مهر 1389 ] [ 9:34 ] [ کوچکترین سرباز ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم : و ما علینا الا البلاغ المبین
بک لینک فا